Contact
Dinitrol Anti-Roest Centrum
Groenendal 5
5405 AS Uden
T 0413 - 25 44 81
Mail: info@topcleancarwash.nl
- Maandag t/m vrijdag 08.30 tot 17.00 uur.
- Zaterdag alleen op afspraak!
Algemene voorwaarden
Download hier uw PDF met daarin de
algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden van FENIT
Gedeponeerd bij de Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag op 3
juni 2003 onder nummer 60/2003
© FENIT 2003
ALGEMENE BEPALINGEN
1. Aanbiedingen overeenkomst
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen,
rechtsbetrekkingen en overeenkomsten waarbij leverancier goederen en/of
diensten van welke aard ook aan cliënt levert. Afwijkingen en aanvullingen van
deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en
schriftelijk zijn overeengekomen.
1.2 Alle aanbiedingen en andere uitingen van leverancier zijn vrijblijvend,
tenzij door leverancier schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven. Cliënt
staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan
leverancier opgegeven maten, eisen, specificaties van de prestatie en andere
gegevens waarop leverancier zijn aanbieding baseert.
1.3
Toepasselijkheid van inkoop-of andere voorwaarden van cliënt wordt uitdrukkelijk
van de hand gewezen.
1.4 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd
wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van
kracht blijven.
1.5 Leverancier kan steeds (nadere) eisen stellen aan communicatie tussen
partijen of het verrichten van rechtshandelingen per email.
2. Prijs en betaling
2.1 Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke
van overheidswege worden opgelegd.
2.2 Indien sprake is van een periodieke betalingsverplichting van cliënt, geldt
dat leverancier gerechtigd is schriftelijk op een termijn van ten minste drie
maanden de geldende prijzen en tarieven aan te passen. Indien cliënt niet
akkoord wenst te gaan met een dergelijke aanpassing, is cliënt gerechtigd
binnen dertig dagen na de kennisgeving de overeenkomst te beëindigen tegen de
datum waarop de aanpassing in werking zou treden.
2.3 Partijen zullen in de overeenkomst de datum of data waarop leverancier de
vergoeding voor de overeengekomen prestaties aan cliënt in rekening brengt,
vastleggen. Facturen worden door cliënt betaald volgens de op de factuur
vermelde betalingscondities. Bij gebreke van een specifieke regeling zal cliënt
binnen dertig dagen na factuurdatum betalen. Cliënt is niet gerechtigd tot
verrekening of tot opschorting van een betaling.
2.4 Indien cliënt de verschuldigde bedragen niet tijdig betaalt, is cliënt,
zonder dat enige aanmaning of ingebrekestelling nodig is, over het openstaande
bedrag wettelijke rente verschuldigd. Indien cliënt na aanmaning of
ingebrekestelling nalatig blijft de vordering te voldoen, kan leverancier de
vordering uit handen geven, in welk geval cliënt naast het dan verschuldigde
totale bedrag tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke
kosten, waaronder kosten berekend door externe deskundigen naast de in rechte
vastgestelde kosten. Tevens is cliënt de door leverancier gemaakte kosten van
een mislukte mediation verschuldigd indien cliënt bij vonnis wordt veroordeeld
tot geheel of gedeeltelijke betaling van het openstaande bedrag.
3. Vertrouwelijke gegevens,
overname personeel en privacy
3.1 Elk der partijen garandeert dat alle van de andere partij ontvangen
gegevens waarvan men weet of dient te weten dat deze van vertrouwelijke aard
zijn, geheim blijven, tenzij een wettelijke plicht openbaarmaking van die
gegevens gebiedt. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze
slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden
in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen
als zodanig zijn aangeduid.
3.2 Elk der partijen zal gedurende de looptijd van de overeenkomst evenals één
jaar na beëindiging daarvan slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming
van de andere partij, medewerkers van de andere partij die betrokken zijn of
zijn geweest bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen dan wel
anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Leverancier zal de
betreffende toestemming in voorkomend geval niet onthouden indien cliënt een
passende schadeloosstelling heeft aangeboden.
3.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken van personen van wie
persoonsgegevens zijn geregistreerd of worden verwerkt in het kader van een
persoonsregistratie die door cliënt wordt gehouden of waarvoor cliënt uit
hoofde van de wet anderszins verantwoordelijk is, tenzij cliënt bewijst dat de
feiten die aan de aanspraak ten grondslag liggen uitsluitend aan leverancier
toerekenbaar zijn.
4. Voorbehoud van eigendom
en rechten, zaaksvorming en retentie
4.1 Alle aan cliënt geleverde zaken blijven eigendom van leverancier totdat
alle bedragen die cliënt verschuldigd is voor de krachtens de overeenkomst
geleverde of te leveren zaken of verrichte of te verrichten werkzaamheden, evenals
alle overige bedragen die cliënt wegens het tekortschieten in de
betalingsverplichting verschuldigd is, volledig aan leverancier zijn voldaan.
Een cliënt die als wederverkoper optreedt, zal alle zaken die onderworpen zijn
aan het eigendomsvoorbehoud van leverancier mogen verkopen en doorleveren voor
zover dat gebruikelijk is in het kader van de normale uitoefening van zijn
bedrijf. Indien cliënt (mede) uit door leverancier geleverde zaken een nieuwe
zaak vormt, vormt cliënt die zaak slechts voor leverancier en houdt cliënt de
nieuw gevormde zaak voor leverancier totdat cliënt alle uit hoofde van de
overeenkomst verschuldigde bedragen heeft voldaan; leverancier heeft in dat
geval tot het moment van volledige voldoening door cliënt alle rechten als eigenaar
van de nieuw gevormde zaak.
4.2 Rechten worden in voorkomend geval aan cliënt steeds verleend of
overgedragen onder de voorwaarde dat cliënt de daarvoor overeengekomen
vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
4.3 Leverancier kan de in het kader van de overeenkomst ontvangen of
gegenereerde zaken, producten, vermogensrechten, gegevens, documenten,
databestanden en (tussen-) resultaten van de dienstverlening van leverancier
onder zich houden, ondanks een bestaande verplichting tot afgifte, totdat cliënt
alle aan leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft.
5. Risico
5.1 Het risico van verlies, diefstal of beschadiging van zaken, producten,
programmatuur of gegevens die voorwerp van de overeenkomst zijn, gaat op cliënt
over op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van cliënt of
een hulppersoon van cliënt zijn gebracht.
6. Rechten van intellectuele
of industriële eigendom
6.1 Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op de krachtens de
overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde programmatuur, websites,
databestanden, apparatuur of andere materialen zoals analyses, ontwerpen,
documentatie, rapporten, offertes, evenals voorbereidend materiaal daarvan,
berusten uitsluitend bij leverancier, diens licentiegevers of diens
toeleveranciers. Cliënt verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die bij deze
voorwaarden en de wet uitdrukkelijk worden toegekend. Ieder ander of
verdergaand recht van cliënt tot verveelvoudiging van programmatuur, websites,
databestanden of andere materialen is uitgesloten. Een aan cliënt toekomend
recht tot gebruik is niet-exclusief en niet-overdraagbaar aan derden.
6.2 Indien in afwijking van artikel 6.1 leverancier bereid is zich te verbinden
tot overdracht van een recht van intellectuele of industriële eigendom, kan een
zodanige verbintenis steeds slechts schriftelijk en uitdrukkelijk worden
aangegaan. Indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk overeenkomen dat
rechten intellectuele of industriële eigendom ten aanzien van specifiek voor cliënt
ontwikkelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere
materialen, over zullen gaan op cliënt, dan laat dit de bevoegdheid van
leverancier onverlet om de aan die ontwikkeling ten grondslag liggende
onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, documentatie, werken,
programmeertalen en dergelijke, zonder enige beperking voor andere doeleinden
toe te passen en te exploiteren, hetzij voor zich zelf hetzij voor derden.
Evenmin tast een overdracht van rechten van intellectuele of industriële
eigendom het recht van leverancier aan om ten behoeve van zichzelf of derden
ontwikkelingen te ondernemen die soortgelijk zijn aan die welke ten behoeve van
cliënt zijn of worden gedaan.
6.3 Het is cliënt niet toegestaan enige aanduiding betreffende het
vertrouwelijke karakter dan wel betreffende auteursrechten, merken,
handelsnamen of andere rechten van intellectuele of industriële eigendom uit de
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of materialen te verwijderen
of te wijzigen.
6.4 Het is leverancier toegestaan technische maatregelen te nemen ter
bescherming van de programmatuur of met het oog op overeengekomen beperkingen
in de duur van het recht tot gebruik van de programmatuur. Het is cliënt niet
toegestaan een dergelijke technische maatregel te verwijderen of te ontwijken.
Indien beveiligingsmaatregelen tot gevolg hebben dat cliënt geen reservekopie
van programmatuur kan maken, zal leverancier cliënt desgevraagd een
reservekopie ter beschikking stellen.
6.5 Tenzij leverancier een reservekopie van de programmatuur aan cliënt ter
beschikking stelt, mag cliënt één reservekopie van de programmatuur maken,
welke uitsluitend gebruikt mag worden ter bescherming tegen onvrijwillig
bezitsverlies of beschadiging. Installatie van de reservekopie geschiedt
slechts na onvrijwillig bezitsverlies of beschadiging. Een reservekopie dient
te zijn voorzien van dezelfde labels en aanduidingen van auteursrecht als
aanwezig op het oorspronkelijke exemplaar (zie artikel 6.3).
6.6 Met inachtneming van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden is
cliënt gerechtigd tot verbetering van fouten in hem ter beschikking gestelde
programmatuur als dat noodzakelijk is voor het met de programmatuur beoogde
gebruik. Waar in deze algemene voorwaarden sprake is van ‘fouten’, wordt
daaronder verstaan het substantieel niet voldoen aan de door leverancier
schriftelijk kenbaar gemaakte functionele of technische specificaties en,
ingeval van maatwerkprogrammatuur en websites, aan de tussen partijen
schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen functionele of technische
specificaties. Van een fout is alleen sprake indien cliënt deze kan aantonen en
indien deze reproduceerbaar is. Cliënt is gehouden van fouten onverwijld
melding aan leverancier te maken.
6.7 Leverancier vrijwaart cliënt tegen elke rechtsvordering van een derde welke
gebaseerd is op de bewering dat door leverancier zelf ontwikkelde
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk
maken op een in Nederland geldend recht van intellectuele of industriële
eigendom, onder de voorwaarde dat cliënt leverancier onverwijld schriftelijk
informeert over het bestaan en de inhoud van de rechtsvordering en de
afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van eventuele schikkingen,
geheel overlaat aan leverancier. Cliënt zal daartoe de nodige volmachten,
informatie en medewerking aan leverancier verlenen om zich, indien nodig in
naam van cliënt, tegen deze rechtsvorderingen te verweren. Deze verplichting
tot vrijwaring vervalt indien de verweten inbreuk verband houdt (i) met door
cliënt ter gebruik, bewerking, verwerking of incorporatie aan leverancier ter
beschikking gestelde materialen, dan wel (ii) met wijzigingen die cliënt in de
programmatuur, website, databestanden, apparatuur of andere materialen heeft
aangebracht of door derden heeft laten aanbrengen. Indien in rechte
onherroepelijk vast staat dat de door leverancier zelf ontwikkelde
programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of andere materialen inbreuk
maken op enig aan een derde toebehorend recht van intellectuele of industriële
eigendom of indien naar het oordeel van leverancier een gerede kans bestaat dat
een zodanige inbreuk zich voordoet, zal leverancier zo mogelijk zorg dragen dat
cliënt het geleverde, of functioneel gelijkwaardige andere programmatuur,
websites, databestanden, apparatuur of de betreffende andere materialen
ongestoord kan blijven gebruiken, bijvoorbeeld door aanpassing van de
inbreukmakende onderdelen of door verwerving van een gebruiksrecht ten behoeve
van cliënt. Indien leverancier naar zijn uitsluitend oordeel niet of niet
anders dan op voor hem (financieel) onredelijk bezwarende wijze kan zorg dragen
dat cliënt het geleverde ongestoord kan blijven gebruiken, zal leverancier het
geleverde tegen creditering van de verwervingskosten onder aftrek van een
redelijke gebruiksvergoeding terugnemen. Leverancier zal zijn keuze in dit
kader niet maken dan na overleg met cliënt. Iedere andere of verdergaande
aansprakelijkheid of vrijwaringsverplichting van leverancier wegens schending
van rechten van intellectuele of industriële eigendom van een derde is geheel
uitgesloten, daaronder begrepen aansprakelijkheid en vrijwaringsverplichtingen
van leverancier voor inbreuken die veroorzaakt worden door het gebruik van de
geleverde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur en/of materialen
(i) in een niet door leverancier gemodificeerde vorm, (ii) in samenhang met
niet door leverancier geleverde of verstrekte zaken of programmatuur of (iii)
op een andere wijze dan waarvoor de apparatuur, programmatuur, websites,
databestanden en/of andere materialen zijn ontwikkeld of bestemd.
6.8 Cliënt garandeert dat geen rechten van derden zich verzetten tegen
beschikbaarstelling aan leverancier van apparatuur, programmatuur, voor websites
bestemd materiaal (beeldmateriaal, tekst, muziek, domeinnamen, logo’s etc.),
databestanden, of andere materialen, waaronder ontwerpmateriaal, met het doel
van gebruik, bewerking, installatie of incorporatie (bijv. in een website).
Cliënt zal leverancier vrijwaren tegen elke actie die gebaseerd is op de
bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruiken, bewerken, installeren of
incorporeren inbreuk maakt op enig recht van derden.
7. Medewerking door cliënt;
telecommunicatie
7.1 Cliënt zal leverancier steeds tijdig alle voor een behoorlijke
uitvoering van de overeenkomst nuttige en noodzakelijke gegevens of
inlichtingen verschaffen en alle medewerking verlenen, waaronder het
verstrekken van toegang tot zijn gebouwen. Indien cliënt in het kader van het
verlenen van medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst eigen personeel
inzet, zal dit personeel beschikken over de noodzakelijke kennis, ervaring,
capaciteit en kwaliteit.
7.2 Cliënt draagt het risico van de selectie, het gebruik en de toepassing in
zijn organisatie van de apparatuur, programmatuur, websites, databestanden en
andere producten en materialen en van de door leverancier te verlenen diensten,
en is eveneens verantwoordelijk voor de controle-en beveiligingsprocedures en
een adequaat systeembeheer.
7.3 Indien cliënt programmatuur, websites, materialen, databestanden of
gegevens op een informatiedrager aan leverancier ter beschikking stelt, zullen
deze voldoen aan de door leverancier voorgeschreven specificaties.
7.4 Indien cliënt de voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke
gegevens, apparatuur, programmatuur of medewerkers niet, niet tijdig of niet
overeenkomstig de afspraken ter beschikking van leverancier stelt of indien
cliënt op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft leverancier
het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de
overeenkomst en heeft hij het recht om de daardoor ontstane kosten volgens zijn
gebruikelijke tarieven in rekening te brengen, een en ander onverminderd het
recht van leverancier tot uitoefening van enig ander wettelijk recht.
7.5 Ingeval medewerkers van leverancier op locatie van cliënt werkzaamheden
verrichten, draagt cliënt kosteloos zorg voor de door die medewerkers in
redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met computer-en
telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan
alle geldende (wettelijke) eisen en voorschriften betreffende
arbeidsomstandigheden. Client vrijwaart leverancier voor aanspraken van derden,
waaronder medewerkers van leverancier, die in verband met de uitvoering van de
overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van
cliënt of van onveilige situaties in diens organisatie. Cliënt zal de binnen
zijn organisatie geldende huis-en beveiligingsregels tijdig aan de in te zetten
medewerkers van leverancier kenbaar maken.
7.6 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van
telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is cliënt verantwoordelijk voor
de juiste keuze en de tijdige en adequate beschikbaarheid ervan, behoudens voor
die faciliteiten welke onder direct gebruik en beheer van leverancier staan.
Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens
transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten,
tenzij cliënt bewijst dat deze schade of kosten het gevolg zijn van opzet of
grove schuld van leverancier of diens leidinggevenden. Indien bij de uitvoering
van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van telecommunicatiefaciliteiten is
leverancier gerechtigd cliënt toegangs-of identificatiecodes toe te wijzen.
Leverancier kan toegewezen toegangs-of identificatiecodes wijzigen. Cliënt
behandelt de toegangscodes vertrouwelijk en met zorg en maakt deze slechts aan
geautoriseerde personeelsleden kenbaar. Leverancier is nimmer aansprakelijk
voor schade of kosten die het gevolg zijn van misbruik dat van toegangs-of
identificatiecodes wordt gemaakt.
8. Leveringstermijnen
8.1 Alle door leverancier genoemde of overeengekomen (leverings)termijnen zijn
naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van
de overeenkomst aan leverancier bekend waren. Leverancier spant zich er naar
behoren voor in overeengekomen (leverings)termijnen zoveel mogelijk in acht te
nemen. De enkele overschrijding van een genoemde of overeengekomen
(leverings)termijn brengt leverancier niet in verzuim. In alle gevallen,
derhalve ook indien partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste termijn
zijn overeengekomen, komt leverancier wegens tijdsoverschrijding eerst in
verzuim nadat cliënt hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. Leverancier is
niet gebonden aan al dan niet uiterste (leverings)termijnen die vanwege buiten
zijn macht gelegen omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst
hebben voorgedaan, niet meer gehaald kunnen worden. Evenmin is leverancier
gebonden aan een al dan niet uiterste leveringstermijn als partijen een
wijziging van de inhoud of omvang van de overeenkomst (meerwerk, wijziging van specificaties
etc.) zijn overeengekomen. Indien overschrijding van enige termijn dreigt,
zullen leverancier en cliënt zo spoedig mogelijk in overleg treden.
9. Beëindiging overeenkomst
9.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst
slechts toe indien de andere partij, steeds in alle gevallen na een deugdelijke
en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een
redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming,
toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de
overeenkomst.
9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door
volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der
partijen na goed overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke
opzegging worden beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke
opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in
acht te worden genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige
schadevergoeding zijn gehouden.
9.3 In afwijking van wat de wet daaromtrent door middel van regelend recht
heeft bepaald, kan cliënt een overeenkomst van dienstverlening slechts opzeggen
in de gevallen geregeld in deze voorwaarden.
9.4 Elk der partijen kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met
onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk beëindigen indien de
wederpartij -al dan niet voorlopig-surséance van betaling wordt verleend,
indien ten aanzien van wederpartij faillissement wordt aangevraagd of indien de
onderneming van de wederpartij wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten
behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. Leverancier is
wegens deze beëindiging nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden
dan wel tot schadevergoeding gehouden. Ingeval van faillissement van cliënt
vervalt het recht tot gebruik van aan cliënt ter beschikking gestelde
programmatuur van rechtswege.
9.5 Indien cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 9.1 reeds
prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze
prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van
ongedaanmaking zijn, tenzij cliënt bewijst dat leverancier ten aanzien van die
prestaties in verzuim is. Bedragen die leverancier vóór de ontbinding heeft
gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst
reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het
in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment
van de ontbinding direct opeisbaar.
10. Aansprakelijkheid van
Leverancier; vrijwaring
10.1 De totale aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van
directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen
prijs (excl. BTW). Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst is
met een looptijd van meer dan één jaar, wordt de voor de overeenkomst bedongen
prijs gesteld op het totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor één
jaar. In geen geval zal de totale vergoeding voor directe schade echter meer
bedragen dan € 500.000 ((vijfhonderd duizend Euro).
Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. redelijke kosten die cliënt zou moeten maken om de prestatie van leverancier
aan de overeenkomst te laten beantwoorden; deze vervangende schade wordt echter
niet vergoed indien de overeenkomst door of op vordering van cliënt wordt
ontbonden.
b. redelijke kosten die cliënt heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer
operationeel houden van zijn oude systeem of systemen en daarmee samenhangende
voorzieningen doordat leverancier op een voor hem bindende uiterste leverdatum
niet heeft geleverd, verminderd met eventuele besparingen die het gevolg zijn
van de vertraagde levering;
c. redelijke kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van
de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de
zin van deze voorwaarden;
d. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover
cliënt aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade
in de zin van deze voorwaarden.
10.2 De aansprakelijkheid van leverancier voor schade door dood of lichamelijk
letsel of wegens materiële beschadiging van zaken bedraagt totaal nimmer meer
dan € 1.250.000 (één miljoen tweehonderdvijftig duizend Euro).
10.3 Aansprakelijkheid van leverancier voor indirecte schade, gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door
bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van cliënt,
verminking of verlies van data, schade verband houdende met het gebruik van
door cliënt aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of software van
derden, schade verband houdende met de inschakeling van door cliënt aan
leverancier voorgeschreven toeleveranciers en alle andere vormen van schade dan
genoemd in artikel 10.1 en 10.2, uit welken hoofde dan ook, is uitgesloten.
10.4 De in voorgaande leden van dit artikel 10 genoemde beperkingen komen te
vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove
schuld van leverancier of diens leidinggevenden.
10.5 De aansprakelijkheid van leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in
de nakoming van een overeenkomst ontstaat in alle gevallen slechts indien
cliënt leverancier onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt,
waarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming wordt gesteld,
en leverancier ook na die termijn toerekenbaar te kort blijft schieten in de
nakoming van zijn verplichtingen. De ingebrekestelling dient een zo volledig en
gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat
leverancier in staat is adequaat te reageren.
10.6 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds
dat cliënt de schade zo spoedig mogelijk na het ontstaan daarvan schriftelijk
bij leverancier meldt. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen leverancier
vervalt door het enkele verloop van 24 maanden na het ontstaan van de
vordering.
10.7 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden wegens
productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem
dat door cliënt aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door
leverancier geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, behoudens
indien en voor zover cliënt bewijst dat de schade is veroorzaakt door die
apparatuur, programmatuur of andere materialen.
10.8 Het bepaalde in dit artikel geldt ook ten gunste van alle (rechts)personen
waarvan leverancier zich ter uitvoering van de overeenkomst bedient.
11. Overmacht
11.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting
indien hij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht
wordt mede verstaan overmacht van toeleveranciers van leverancier, het niet
naar behoren nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door cliënt aan
leverancier zijn voorgeschreven evenals gebrekkigheid van zaken, materialen,
programmatuur van derden waarvan het gebruik door cliënt aan leverancier is
voorgeschreven.
11.2 Indien een overmachtsituatie langer dan negentig dagen heeft geduurd,
hebben partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te
beëindigen. Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is, wordt in
dat geval naar verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets
verschuldigd zullen zijn.
12 Toepasselijk recht en
geschillen
12.1 De overeenkomsten tussen leverancier en cliënt worden beheerst door
Nederlands recht. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is
uitgesloten.
12.2 Geschillen welke tussen leverancier en cliënt mochten ontstaan naar
aanleiding van een tussen leverancier en cliënt gesloten overeenkomst dan wel
naar aanleiding van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, worden
beslecht door middel van arbitrage overeenkomstig het Arbitragereglement van de
Stichting Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag, een en ander onverminderd
het recht van partijen een voorziening in arbitraal kort geding te vragen en
onverminderd het recht der partijen tot het treffen van conservatoire
rechtsmaatregelen.
12.3 Teneinde een minnelijke oplossing van een bestaand of mogelijk toekomstig
geschil te beproeven, kan de meest gerede partij steeds een ICT-mediation
conform het ICT-mediation reglement van de Stichting Geschillenoplossing
Automatisering te Den Haag beginnen. ICTmediation conform dit reglement is
gericht op bemiddeling door een of meer mediators. Deze procedure leidt niet
tot een voor partijen bindend oordeel. Deelname aan deze procedure geschiedt op
basis van vrijwilligheid. Het bepaalde in dit artikellid verzet zich er niet
tegen dat een partij die dat wenst, de procedure van ICT-mediation passeert en
al aanstonds de in artikel 12.2 genoemde geschillenregeling volgt.
COMPUTERSERVICE
De in dit hoofdstuk “Computerservice” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
leverancier diensten op het gebied van computerservice verleent, waaronder
wordt verstaan de automatische verwerking van gegevens met behulp van door
leverancier beheerde programmatuur en apparatuur.
13 Duur
13.1 Indien de overeenkomst betrekking heeft op het periodiek of regelmatig
verlenen van computerservice, wordt de overeenkomst aangegaan voor de tussen
partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar geldt.
De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de duur van de
oorspronkelijke periode verlengd, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst
schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden
voor het einde van de betreffende periode.
14 Uitvoering van de
werkzaamheden
14.1 Leverancier verricht de computerservice slechts in opdracht van cliënt.
Indien leverancier krachtens een bevoegd gegeven bevel van een
overheidsinstantie computerservice verricht met betrekking tot gegevens van
cliënt of zijn personeel, zullen alle daaraan verbonden kosten aan cliënt in
rekening worden gebracht. Leverancier zal de computerservice met zorg
verrichten overeenkomstig de met cliënt schriftelijk vastgelegde procedures en
afspraken.
14.2 Alle door leverancier te verwerken gegevens zullen overeenkomstig de door
leverancier te stellen voorwaarden door cliënt worden geprepareerd en
aangeleverd. Cliënt zal de te verwerken gegevens brengen naar en de resultaten
van de verwerking ophalen van de plaats waar leverancier de computerservice
uitvoert. Transport en transmissie, op welke wijze dan ook, geschieden voor
rekening en risico van cliënt, ook indien deze door leverancier worden
uitgevoerd of verzorgd.
14.3 Cliënt staat er voor in dat alle door hem aan leverancier ter uitvoering
van de computerservice ter beschikking gestelde materialen, gegevens,
programmatuur, procedures en instructies steeds juist en volledig zijn en dat
alle aan leverancier verstrekte informatiedragers voldoen aan de specificaties
van leverancier.
14.4 Alle door leverancier bij de computerservice gebruikte apparatuur,
programmatuur en andere zaken blijven het eigendom respectievelijk voorwerp van
intellectuele en industriële eigendom van leverancier, ook indien cliënt een
vergoeding betaalt voor het ontwikkelen of aanschaffen ervan door leverancier.
Leverancier kan de van cliënt ontvangen producten en gegevens en de
gegenereerde resultaten van de verwerking onder zich houden totdat cliënt alle
aan leverancier verschuldigde bedragen betaald heeft.
14.5 Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de computerservice
aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij cliënt
geldende procedures tot gevolg hebben, zal leverancier cliënt hierover zo
tijdig mogelijk inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening
van cliënt. In dat geval kan cliënt de overeenkomst schriftelijk door opzegging
beëindigen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze
wijziging verband houdt met wijzigingen in relevante wetgeving of andere door
bevoegde instanties gegeven voorschriften of leverancier de kosten van deze
wijziging voor zijn rekening neemt.
14.6 Leverancier spant zich er naar beste kunnen voor in dat de door hem bij de
uitvoering van de computerservice gebruikte programmatuur tijdig wordt
aangepast aan wijzigingen in de door hem in het kader van zijn dienstverlening
beheerde Nederlandse wet-en regelgeving. Op verzoek zal leverancier tegen zijn
gebruikelijke tarieven cliënt adviseren over de gevolgen van deze aanpassingen
voor cliënt.
15. Beveiliging, privacy en
bewaartermijnen
15.1 Leverancier voldoet aan de verplichtingen die uit hoofde van de wetgeving
betreffende de verwerking van persoonsgegevens als bewerker op hem rusten.
Leverancier zal zorgdragen voor passende technische en organisatorische
maatregelen om (persoons)gegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige
vorm van onrechtmatige verwerking.
15.2 Cliënt staat ervoor in dat alle wettelijke voorschriften betreffende de
verwerking van persoonsgegevens, daaronder begrepen de voorschriften die bij of
krachtens de Wet Bescherming Persoonsgegevens zijn gegeven, stipt in acht
worden genomen en dat alle voorgeschreven aanmeldingen zijn verricht en alle
vereiste toestemmingen tot verwerking van persoonsgegevens zijn verkregen.
Cliënt zal leverancier alle terzake gevraagde informatie onverwijld
schriftelijk verstrekken.
15.3 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden die jegens
leverancier mochten worden ingesteld wegens een niet aan leverancier toe te
rekenen schending van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en/of andere
wetgeving betreffende de verwerking van persoonsgegevens.
15.4 Cliënt vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden, waaronder
overheidsinstellingen, die jegens leverancier mochten worden ingesteld wegens
schending van wetgeving inzake de wettelijke bewaartermijnen.
16. Garantie
16.1 Leverancier is niet verantwoordelijk voor controle van de juistheid en
volledigheid van de resultaten van de computerservice. Cliënt zal na ontvangst
deze resultaten zelf controleren. Leverancier staat er niet voor in dat de
computerservice foutloos of zonder onderbrekingen wordt verleend. Indien
gebreken in de resultaten van de computerservice een direct gevolg zijn van
producten, programmatuur, informatiedragers, procedures of
bedieningshandelingen waarvoor leverancier uit hoofde van de overeenkomst
uitdrukkelijk verantwoordelijk is, zal leverancier de computerservice herhalen
teneinde naar beste vermogen deze onvolkomenheden te herstellen, mits cliënt de
onvolkomenheden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één week na
ontvangst van de resultaten van de computerservice, schriftelijk en
gedetailleerd aan leverancier kenbaar maakt. Slechts indien gebreken in de computerservice
aan leverancier toerekenbaar zijn, wordt de herhaling gratis uitgevoerd. Indien
gebreken niet zijn toe te rekenen aan leverancier en/of de gebreken het gevolg
zijn van fouten of onvolkomenheden van cliënt, zoals het aanleveren van
onjuiste of onvolledige informatie, zal leverancier de kosten van een eventuele
herhaling volgens zijn gebruikelijke tarieven aan cliënt in rekening brengen.
Indien herstel van aan leverancier toerekenbare gebreken technisch of
redelijkerwijs niet mogelijk is, zal leverancier de voor de betreffende
computerservice door cliënt verschuldigde bedragen crediteren, zonder verder of
anderszins jegens cliënt aansprakelijk te zijn. Aan cliënt komen geen andere
rechten wegens gebreken in de computerservice toe dan die welke in deze
garantieregeling zijn beschreven.
DIENSTVERLENING
De in dit hoofdstuk “Dienstverlening” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
leverancier diensten verleent, zoals advisering, toepasbaarheidsonderzoek,
consultancy, opleidingen, cursussen, trainingen, ondersteuning, detachering,
hosting, het ontwerpen, ontwikkelen, implementeren of beheren van
programmatuur, websites of informatiesystemen en dienstverlening met betrekking
tot netwerken. Deze bepalingen laten de in deze algemene voorwaarden opgenomen
bepalingen betreffende specifieke diensten, zoals computerservice, de
ontwikkeling van programmatuur en onderhoud, onverlet.
17 Uitvoering
17.1 Leverancier zal zich naar beste kunnen inspannen de dienstverlening met
zorg uit te voeren, in voorkomend geval overeenkomstig de met cliënt
schriftelijk vastgelegde afspraken en procedures. Alle diensten van leverancier
worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover
in de schriftelijke overeenkomst leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft
toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is
omschreven. Eventuele afspraken betreffende een serviceniveau worden steeds
slechts schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen.
17.2 Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen zal plaatsvinden,
is leverancier gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een fase behoren
uit te stellen totdat cliënt de resultaten van de daaraan voorafgaande fase
schriftelijk heeft goedgekeurd.
17.3 Slechts indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen, is
leverancier gehouden bij de uitvoering van de dienstverlening tijdige en
verantwoord gegeven aanwijzingen van cliënt op te volgen. Leverancier is niet
verplicht aanwijzingen op te volgen die de inhoud of omvang van de
overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen; indien dergelijke
aanwijzingen echter worden opgevolgd, zullen de desbetreffende werkzaamheden
worden vergoed conform artikel 18.
17.4 Indien een overeenkomst tot dienstverlening is aangegaan met het oog op
uitvoering door een bepaalde persoon, is leverancier steeds gerechtigd na
overleg met cliënt deze persoon te vervangen door een of meer andere personen
met dezelfde kwalificaties.
17.5 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn
alle bedragen die betrekking hebben op door leverancier verleende diensten eens
per kalendermaand achteraf verschuldigd.
18. Wijziging en meerwerk
18.1 Indien leverancier op verzoek of met voorafgaande instemming van
cliënt werkzaamheden of andere prestaties heeft verricht die buiten de inhoud
of omvang van de overeengekomen dienstverlening vallen, zullen deze
werkzaamheden of prestaties door cliënt worden vergoed volgens de gebruikelijke
tarieven van leverancier. Van meerwerk is eveneens sprake indien een
systeemanalyse, een ontwerp of specificaties worden uitgebreid of gewijzigd.
Leverancier is nimmer verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen en hij kan
verlangen dat daarvoor een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst wordt
gesloten.
18.2 Cliënt aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in
artikel 18.1 het overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de
dienstverlening, en de wederzijdse verantwoordelijkheden van cliënt en
leverancier, kunnen worden beïnvloed. Het feit dat zich tijdens de uitvoering
van de overeenkomst (de vraag naar) meerwerk voordoet, is voor cliënt nimmer
grond voor ontbinding of beëindiging van de overeenkomst.
18.3 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal
leverancier cliënt desgevraagd tevoren schriftelijk informeren over de
financiële consequenties van die extra werkzaamheden of prestaties.
19. Opleidingen, cursussen
en trainingen
19.1 Voor zover de dienstverlening van leverancier bestaat uit het verzorgen
van een opleiding, cursus of training, kan leverancier steeds vóór de aanvang
daarvan de terzake verschuldigde betaling verlangen. De gevolgen van een
annulering van deelname aan een opleiding, cursus of training worden beheerst
door de bij leverancier gebruikelijke regels.
19.2 Indien het aantal aanmeldingen daartoe naar het oordeel van leverancier
aanleiding geeft, is leverancier gerechtigd de opleiding, cursus of training te
combineren met één of meer andere opleidingen, cursussen of trainingen, of deze
op een latere datum of een later tijdstip te laten plaatsvinden.
20. Detachering
20.1 Van detachering in de zin van deze voorwaarden is sprake als leverancier
een medewerker (hierna: de gedetacheerde medewerker) aan cliënt ter beschikking
stelt teneinde deze medewerker onder toezicht en leiding c.q. regie van cliënt
werkzaamheden te laten uitvoeren.
20.2 Leverancier spant zich er voor in dat de gedetacheerde medewerker gedurende
de duur van de overeenkomst beschikbaar blijft, onverminderd het gestelde in
artikel 17.4 inzake vervanging.
20.3 Cliënt is gerechtigd om vervanging van de gedetacheerde medewerker te
verzoeken (i) indien de gedetacheerde medewerker aantoonbaar niet aan
uitdrukkelijk overeengekomen kwaliteitseisen voldoet en cliënt dit binnen drie
werkdagen na de aanvang van de werkzaamheden schriftelijk aan leverancier
kenbaar maakt, dan wel (ii) ingeval van langdurige ziekte of uitdiensttreding
van de gedetacheerde medewerker. Leverancier zal aan het verzoek onverwijld met
prioriteit aandacht geven. Leverancier staat er niet voor in dat vervanging
steeds mogelijk is. Indien vervanging niet of niet aanstonds mogelijk is,
vervallen de aanspraken van cliënt op verdere nakoming van de overeenkomst
evenals alle aanspraken van cliënt wegens niet-nakoming van de overeenkomst.
Betalingsverplichtingen van cliënt betreffende de verrichte werkzaamheden
blijven in stand.
20.4 Leverancier is gehouden tot tijdige en volledige afdracht van de voor de
gedetacheerde medewerker in verband met de overeenkomst te betalen
loonbelasting en (voorschot-) premies voor sociale verzekeringen. Leverancier
vrijwaart cliënt voor alle wettelijke aanspraken van de belastingdienst
respectievelijk sociale verzekeringsinstanties met betrekking tot belastingen
en sociale verzekeringspremies welke direct samenhangen met de
terbeschikkingstelling door leverancier van de gedetacheerde medewerker (de
zgn. inlenersaansprakelijkheid), mits cliënt de afwikkeling van de betreffende
aanspraken geheel aan leverancier overlaat, hem daarbij alle medewerking
verleent en hem alle benodigde informatie en, indien door leverancier gewenst,
procesvolmachten verstrekt.
20.5 Leverancier aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de selectie van de
medewerker dan wel voor de resultaten van werkzaamheden die onder toezicht en
leiding c.q. regie van cliënt tot stand zijn gekomen.
ONTWIKKELING VAN
PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Ontwikkeling van programmatuur” vermelde bepalingen zijn,
naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden en de bijzondere
bepalingen uit het hoofdstuk “Dienstverlening”, van toepassing indien
leverancier in opdracht van cliënt programmatuur ontwikkelt en deze eventueel
installeert. Op deze programmatuur is ook het hoofdstuk “Gebruik en onderhoud
van programmatuur” van toepassing, behalve voor zover daarvan in dit hoofdstuk
wordt afgeweken. De in dit hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben
uitsluitend betrekking op computerprogrammatuur in een voor een
gegevensverwerkende machine leesbare vorm en vastgelegd op voor een zodanige
machine leesbaar materiaal, alsmede op de daarbij behorende documentatie. Daar
waar in dit hoofdstuk over programmatuur wordt gesproken, zijn daarmee tevens bedoeld
websites.
21. Ontwikkeling van
programmatuur
21.1 Indien niet reeds bij het aangaan van de overeenkomst specificaties of een
ontwerp van de te ontwikkelen programmatuur aan leverancier ter hand zijn
gesteld, zullen partijen in overleg schriftelijk specificeren welke
programmatuur ontwikkeld zal worden en op welke manier dit zal geschieden.
Leverancier zal de ontwikkeling van de programmatuur met zorg uitvoeren op
basis van de door cli- ent te verstrekken gegevens, voor de juistheid,
volledigheid en consistentie waarvan cliënt instaat. Indien partijen het
gebruik van een ontwikkelingsmethode zijn overeengekomen die zich er door
kenmerkt dat het ontwerpen en/of het ontwikkelen van onderdelen van de
programmatuur onderworpen is aan een nadere, tijdens de uitvoering van de
overeenkomst te bepalen prioriteitstelling, zal deze prioriteitstelling steeds
in overleg tussen partijen tot stand komen.
21.2 Leverancier is gerechtigd, doch niet verplicht, de juistheid, volledigheid
of consistentie van de aan hem ter beschikking gestelde gegevens, specificaties
of ontwerpen te onderzoeken en bij constatering van eventuele onvolkomenheden
de overeengekomen werkzaamheden op te schorten totdat cliënt de betreffende
onvolkomenheden heeft weggenomen.
21.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verkrijgt cliënt slechts het recht
tot gebruik van de programmatuur in zijn eigen bedrijf of organisatie. Slechts
indien en voor zover dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen, kan de
broncode van de programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur
gemaakte technische documentatie aan cliënt ter beschikking worden gesteld, in
welk geval cliënt gerechtigd zal zijn in deze programmatuur wijzigingen aan te
brengen. Indien leverancier in rechte gehouden wordt de broncode en/of de
technische documentatie aan cliënt ter beschikking te stellen, kan leverancier
daarvoor een redelijke vergoeding verlangen.
22. Aflevering, installatie
en acceptatie
22.1 Leverancier zal de te ontwikkelen programmatuur aan cliënt zoveel mogelijk
conform de schriftelijk vastgelegde specificaties afleveren en installeren, dit
laatste slechts indien een door leverancier uit te voeren installatie
schriftelijk is overeengekomen. Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken
daaromtrent zal cliënt zelf de programmatuur installeren, inrichten,
parametriseren, tunen en indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur en
gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is
leverancier niet verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
22.2 Indien een acceptatietest is overeengekomen, bedraagt de testperiode
veertien dagen na aflevering of, indien een door leverancier uit te voeren
installatie schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing van de installatie.
Gedurende de testperiode is het cliënt niet toegestaan de programmatuur voor
productieve of operationele doeleinden te gebruiken. Leverancier kan steeds
verlangen, derhalve ook indien zulks niet uitdrukkelijk is overeengekomen, dat
cliënt met voldoende gekwalificeerd personeel een deugdelijke test van
voldoende omvang en diepgang uitvoert op (tussen-)resultaten van de
ontwikkelingswerkzaamheden en dat de testresultaten schriftelijk,
overzichtelijk en begrijpelijk aan leverancier worden gerapporteerd.
22.3 De programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd:
a. indien tussen partijen niet een acceptatietest is overeengekomen: bij de
aflevering of, indien een door leverancier uit te voeren installatie
schriftelijk is overeengekomen, bij de voltooiing van de installatie, dan wel
b. indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen: op de eerste
dag na de testperiode, dan wel
c. indien leverancier vóór het einde van de testperiode een testrapport als
bedoeld in artikel 22.5 ontvangt: op het moment dat de in dat testrapport
genoemde fouten in de zin van artikel 6.6 zijn hersteld, onverminderd de
aanwezigheid van onvolkomenheden die volgens artikel 22.6 aan acceptatie niet
in de weg staan. In afwijking hiervan zal de programmatuur, indien cliënt
daarvan vóór het moment van een uitdrukkelijke acceptatie enig gebruik voor
productieve of operationele doeleinden maakt, gelden als volledig geaccepteerd
vanaf de aanvang van dat gebruik.
22.4 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat
de programmatuur fouten bevat die de voortgang van de acceptatietest
belemmeren, zal cliënt leverancier hierover schriftelijk gedetailleerd
informeren, in welk geval de testperiode onderbroken wordt totdat de
programmatuur zodanig is aangepast dat die belemmering is opgeheven.
22.5 Indien bij het uitvoeren van de overeengekomen acceptatietest blijkt dat
de programmatuur fouten in de zin van artikel 6.6 bevat, zal cliënt leverancier
uiterlijk op de laatste dag van de testperiode door middel van een schriftelijk
en gedetailleerd testrapport over de fouten informeren. Leverancier zal zich
naar beste vermogen inspannen de bedoelde fouten binnen een redelijke termijn
te herstellen, waarbij leverancier gerechtigd is tijdelijke oplossingen,
programmaomwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te
brengen.
22.6 Acceptatie van de programmatuur mag niet worden onthouden op andere
gronden dan die welke verband houden met de tussen partijen uitdrukkelijk
overeengekomen specificaties en voorts niet wegens het bestaan van kleine
fouten, zijnde fouten die operationele of productieve ingebruikname van de
programmatuur redelijkerwijs niet in de weg staan, onverminderd de verplichting
van leverancier om deze kleine fouten in het kader van de garantieregeling van
artikel 25, indien toepasselijk, te herstellen. Acceptatie mag voorts niet
worden onthouden met betrekking tot aspecten van de programmatuur die slechts
subjectief beoordeeld kunnen worden, zoals de vormgeving van
gebruikersinterfaces.
22.7 Indien de programmatuur in fasen en/of onderdelen wordt afgeleverd en
getest, laat de nietacceptatie van een bepaalde fase en/of onderdeel een
eventuele acceptatie van een eerdere fase en/of een ander onderdeel onverlet .
22.8 Acceptatie van de programmatuur op een der wijzen als bedoeld in artikel
22.3 heeft tot gevolg dat leverancier ten volle gekweten is voor de nakoming
van zijn verplichtingen inzake de ontwikkeling en terbeschikkingstelling van de
programmatuur en, indien in voorkomend geval tevens de installatie door leverancier
is overeengekomen, van zijn verplichtingen inzake de installatie van de
programmatuur.
Acceptatie van de programmatuur doet niets af aan de rechten van cliënt op
grond van artikel 22.6 betreffende kleine gebreken en artikel 25 betreffende
garantie.
22.9 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn
alle bedragen die betrekking hebben op het ontwikkelen van de programmatuur,
verschuldigd bij de aflevering van de programmatuur dan wel, indien in
voorkomend geval tevens een door leverancier uit te voeren installatie
schriftelijk is overeengekomen, bij voltooiing van de installatie.
GEBRUIK EN ONDERHOUD VAN
PROGRAMMATUUR
De in dit hoofdstuk “Gebruik en onderhoud van programmatuur” vermelde
bepalingen zijn, naast de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden,
van toepassing op alle door leverancier ter beschikking gestelde programmatuur.
De in dit hoofdstuk bedoelde rechten en verplichtingen hebben uitsluitend
betrekking op computerprogrammatuur in een voor een gegevensverwerkende machine
leesbare vorm en vastgelegd op voor een zodanige machine leesbaar materiaal,
alsmede op daarbij behorende documentatie, alles met inbegrip van eventueel
door leverancier te verstrekken nieuwe versies. Daar waar in dit hoofdstuk over
programmatuur wordt gesproken, zijn daarmee tevens bedoeld websites.
23. Gebruiksrecht
23.1 Onverminderd het bepaalde in artikel 6 verleent leverancier cliënt het
niet-exclusieve recht tot het gebruik van de programmatuur. Cliënt zal de
tussen partijen overeengekomen gebruiksbeperkingen steeds stipt naleven.
Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde omvat het
gebruiksrecht van cliënt uitsluitend het recht de programmatuur te laden en uit
te voeren.
23.2 De programmatuur mag door cliënt uitsluitend in zijn eigen bedrijf of
organisatie worden gebruikt op de ene verwerkingseenheid en voor een bepaald
aantal of soort gebruikers of aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is
verstrekt. Voor zover daaromtrent niets anders is overeengekomen, gelden de
verwerkingseenheid van cliënt waarop de programmatuur voor het eerst is
gebruikt en het aantal aansluitingen dat op het moment van eerste gebruik op
die verwerkingseenheid is aangesloten, als verwerkingseenheid en aantal
aansluitingen waarvoor het gebruiksrecht is verstrekt. Bij eventuele storing
van de bedoelde verwerkingseenheid kan de programmatuur voor de duur van de
storing op een andere verwerkingseenheid worden gebruikt. Het gebruiksrecht kan
betrekking hebben op meerdere verwerkingseenheden voor zover dat uit de
overeenkomst uitdrukkelijk blijkt.
23.3 Het gebruiksrecht is niet overdraagbaar. Het is cliënt niet toegestaan de
programmatuur en dragers waarop deze is vastgelegd te verkopen, te verhuren, te
sublicentiëren, te vervreemden of daarop beperkte rechten te verlenen of op
welke wijze of voor welk doel dan ook ter beschikking van een derde te stellen,
een derde al dan niet op afstand toegang te geven tot de programmatuur of de
programmatuur bij een derde ter hosting onder te brengen, ook niet indien de
betreffende derde de programmatuur uitsluitend ten behoeve van cliënt gebruikt.
Cliënt zal de programmatuur niet wijzigen anders dan in het kader van het
herstellen van fouten. Cliënt zal de programmatuur niet gebruiken in het kader
van de verwerking van gegevens ten behoeve van derden (‘time-sharing’). De
broncode van de programmatuur en de bij de ontwikkeling van de programmatuur
voortgebrachte technische documentatie worden niet aan cliënt ter beschikking
gesteld, ook niet indien cliënt bereid is voor deze terbeschikkingstelling een
financiële vergoeding te voldoen. Cliënt erkent dat de broncode een
vertrouwelijk karakter heeft en dat deze bedrijfsgeheimen van leverancier
bevat.
23.4 Onverwijld na het einde van het gebruiksrecht van de programmatuur zal
cliënt alle in zijn bezit zijnde exemplaren van de programmatuur aan
leverancier retourneren. Indien partijen zijn overeengekomen dat cliënt bij het
einde van het gebruiksrecht de betreffende exemplaren zal vernietigen, zal
cliënt van zodanige vernietiging leverancier onverwijld schriftelijk melding
maken.
24. Aflevering, installatie
en acceptatie
24.1 Leverancier zal de programmatuur op de overeengekomen soort en formaat
informatiedragers aan cliënt afleveren en, indien een door leverancier uit te
voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, de programmatuur bij cliënt
installeren. Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken daaromtrent zal cliënt
zelf de programmatuur installeren, inrichten, parametriseren, tunen en indien
nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving aanpassen. Tenzij
uitdrukkelijk anders overeengekomen is leverancier niet verplicht tot het
uitvoeren van dataconversie.
24.2 Indien tussen partijen schriftelijk een acceptatietest is overeengekomen
is het bepaalde in de artikelen 22.2 tot en met 22.7 van overeenkomstige
toepassing. Indien partijen geen acceptatietest zijn overeengekomen, aanvaardt
cliënt de programmatuur in de staat waarin deze zich op het moment van
aflevering bevindt, derhalve met alle zichtbare en onzichtbare fouten en andere
gebreken, onverminderd de verplichtingen van leverancier ingevolge de garantie
van artikel 25. In alle gevallen geldt het bepaalde in artikel 22.8
onverminderd.
24.3 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn
alle bedragen die betrekking hebben op de terbeschikkingstelling van
programmatuur en het recht tot gebruik van de programmatuur verschuldigd bij de
aflevering van de programmatuur dan wel, indien in voorkomend geval tevens een door
leverancier uit te voeren installatie schriftelijk is overeengekomen, bij
voltooiing van de installatie.
25 Garantie
25.1 Leverancier zal zich naar beste vermogen ervoor inspannen fouten in de
programmatuur in de zin van artikel 6.6 binnen een redelijke termijn te
herstellen indien deze binnen een periode van drie maanden na aflevering, of,
indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen, binnen drie
maanden na acceptatie gedetailleerd omschreven schriftelijk bij leverancier
zijn gemeld. Leverancier garandeert niet dat de programmatuur zonder
onderbreking, fouten of overige gebreken zal werken of dat alle fouten en
overige gebreken worden verbeterd. Het herstel wordt gratis uitgevoerd, tenzij
de programmatuur in opdracht van cliënt is ontwikkeld anders dan voor een vaste
prijs, in welk geval leverancier volgens zijn gebruikelijke tarieven de kosten
van herstel in rekening zal brengen. Leverancier kan volgens zijn gebruikelijke
tarieven de kosten van herstel in rekening brengen indien sprake is van
gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik van cliënt of van andere niet aan
leverancier toe te rekenen oorzaken of indien de fouten bij het uitvoeren van
de overeengekomen acceptatietest hadden kunnen worden vastgesteld. Herstel van
verminkte of verloren gegane gegevens valt niet onder de garantie. De
garantieverplichting vervalt indien cliënt zonder schriftelijke toestemming van
leverancier wijzigingen in de programmatuur aanbrengt of laat aanbrengen, welke
toestemming niet op onredelijke gronden zal worden onthouden.
25.2 Herstel van fouten zal geschieden op een door leverancier te bepalen
locatie. Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel
programmaomwegen of probleemvermijdende restricties in de programmatuur aan te
brengen.
25.3 Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die na
afloop van de in artikel 25.1 bedoelde garantieperiode zijn gemeld, tenzij
tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is afgesloten welke een zodanige
plicht tot herstel omvat.
26 Onderhoud
26.1 Indien voor de programmatuur een onderhoudsovereenkomst is gesloten of
indien in de gebruiksvergoeding van de programmatuur onderhoud is inbegrepen,
zal cliënt overeenkomstig de gebruikelijke procedures van leverancier
geconstateerde fouten in de programmatuur gedetailleerd aan leverancier melden.
Na ontvangst van de melding zal leverancier zich naar beste vermogen inspannen
fouten in de zin van artikel 6.6 te herstellen en/of verbeteringen aan te
brengen in latere nieuwe versies van de programmatuur. De resultaten zullen
afhankelijk van de urgentie op de door leverancier te bepalen wijze en termijn
aan cliënt ter beschikking worden gesteld. Leverancier is gerechtigd tijdelijke
oplossingen dan wel programmaomwegen of probleemvermijdende restricties in de
programmatuur aan te brengen. Bij gebreke van uitdrukkelijke afspraken
daaromtrent zal cliënt zelf de gecorrigeerde programmatuur dan wel de
beschikbaar gestelde nieuwe versie installeren, inrichten, parametriseren,
tunen en indien nodig de daarbij gebruikte apparatuur en gebruiksomgeving
aanpassen. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen is leverancier niet
verplicht tot het uitvoeren van dataconversie.
26.2 Leverancier staat er niet voor in dat de programmatuur zonder
onderbreking, fouten of andere gebreken zal werken of dat alle fouten of andere
gebreken worden verbeterd.
26.3 Leverancier kan de kosten van herstel volgens zijn gebruikelijke tarieven
in rekening brengen indien sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig
gebruik of van andere niet aan leverancier toe te rekenen oorzaken of indien de
programmatuur door anderen dan leverancier is gewijzigd. Herstel van verminkte
of verloren gegane gegevens valt niet onder onderhoud.
26.4 Indien een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal leverancier bij het
beschikbaar komen van verbeterde versies van de programmatuur deze aan cliënt
ter beschikking stellen. Drie maanden na het beschikbaar stellen van een
verbeterde versie is leverancier niet meer verplicht tot het herstellen van
eventuele fouten in de oude versie en tot het verlenen van ondersteuning met
betrekking tot een oude versie. Voor het ter beschikking stellen van een versie
met nieuwe mogelijkheden en functies kan leverancier van cliënt verlangen dat
deze een nieuwe overeenkomst met leverancier aangaat en dat voor de
terbeschikkingstelling een nieuwe vergoeding wordt betaald.
26.5 Indien cliënt niet gelijktijdig met het aangaan van de overeenkomst tot
terbeschikkingstelling van de programmatuur een onderhoudsovereenkomst met
leverancier is aangegaan, kan leverancier niet gehouden worden op een later
moment alsnog een onderhoudsovereenkomst aan te gaan.
26.6 Bij gebreke van een uitdrukkelijk overeengekomen factureringsschema zijn
alle bedragen die betrekking hebben op onderhoud van programmatuur voor aanvang
van de onderhoudsperiode verschuldigd.
27. Programmatuur van
toeleverancier
27.1 Indien en voor zover leverancier programmatuur van derden aan cliënt ter
beschikking stelt, zullen, mits dat door leverancier schriftelijk aan cliënt is
meegedeeld, voor wat betreft die programmatuur de voorwaarden van die derden
van toepassing zijn met terzijdestelling van het bepaalde in deze voorwaarden.
Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen
voor cliënt ter inzage bij leverancier en leverancier zal deze voorwaarden aan
cliënt op zijn verzoek kosteloos toezenden. Indien en voor zover de bedoelde
voorwaarden van derden in de verhouding tussen cliënt en leverancier om welke
reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten toepassing
worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden onverkort.
VERKOOP VAN APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Verkoop van apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast de
Algemene Bepalingen uit deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
leverancier apparatuur aan cliënt verkoopt. Voor zover de strekking van de
navolgende bepalingen zich daar niet tegen verzet zijn onder het begrip
‘apparatuur’ tevens losse onderdelen van apparatuur begrepen.
28. Selectie van apparatuur,
aflevering en risico
28.1 Cliënt draagt het risico van de selectie van de gekochte apparatuur.
Leverancier staat er niet voor in dat de apparatuur geschikt is voor het door
cliënt beoogde gebruik, tenzij in de schriftelijke koopovereenkomst tussen
partijen de gebruiksdoeleinden duidelijk en zonder voorbehoud zijn
gespecificeerd.
28.2 De door leverancier aan cliënt verkochte apparatuur zal aan cliënt worden
afgeleverd op de plaats van het magazijn van leverancier. Slechts indien dit schriftelijk
is overeengekomen, zal leverancier de aan cliënt verkochte apparatuur afleveren
of doen afleveren op een door cliënt aan te wijzen plaats. Leverancier zal
cliënt zo mogelijk tijdig vóór de aflevering in kennis stellen van het tijdstip
waarop hij of de ingeschakelde vervoerder voornemens is de apparatuur af te
leveren. De door leverancier aangegeven aflevertijden zijn steeds indicatief.
28.3 Aflevering van apparatuur geschiedt op de overeengekomen plaats tegen de
overeengekomen koopprijs. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn in
de koopprijs van de apparatuur niet begrepen de kosten van vervoer,
verzekering, takel-en hijswerk, inhuur van tijdelijke voorzieningen e.d..
28.4 Het risico van verlies, diefstal en beschadiging van de apparatuur gaat
over op cliënt bij aflevering aan cliënt. Indien ten behoeve van de aflevering,
al dan niet op verzoek of instructie van cliënt, gebruik wordt gemaakt van een
vervoerder, gaat het risico van verlies, diefstal en beschadiging van de
apparatuur echter reeds over op cliënt op het moment van afgifte van de
apparatuur aan de vervoerder.
28.5 Leverancier zal de apparatuur verpakken volgens de bij hem geldende
gebruikelijke maatstaven. Indien cliënt een bijzondere wijze van verpakking
verlangt, zullen de daaraan verbonden meerkosten voor zijn rekening zijn.
Cliënt zal met verpakkingen die vrijkomen bij de door leverancier geleverde
producten, handelen op een wijze die in overeenstemming is met de daarvoor
geldende overheidsvoorschriften. Cliënt vrijwaart leverancier voor aanspraken
van derden wegens niet-naleving van dergelijke voorschriften.
29. Omgevingseisen en
installatie
29.1 Cliënt draagt zorg voor een omgeving die voldoet aan de door leverancier
in voorkomend geval gespecificeerde vereisten voor de apparatuur (bijv.
betreffende temperatuur, luchtvochtigheid, technische omgevingseisen e.d.).
29.2 Indien partijen dit schriftelijk uitdrukkelijk zijn overeengekomen, zal
leverancier de apparatuur installeren of laten installeren. In de eventuele
verplichting tot installatie van apparatuur door leverancier is niet inbegrepen
de verplichting tot het installeren van programmatuur of tot het uitvoeren van
dataconversie.
29.3 Indien leverancier zich heeft verbonden tot installatie zal cliënt vóór
aflevering van de apparatuur een passende installatieplaats met alle
noodzakelijke faciliteiten, zoals bekabeling en telecommunicatiefaciliteiten,
ter beschikking stellen en alle voor de installatie noodzakelijke instructies
van leverancier opvolgen.
29.4 Cliënt zal leverancier voor de uitvoering van de noodzakelijke
werkzaamheden toegang verlenen tot de plaats van installatie gedurende de
normale werkdagen en -uren van leverancier.
30 Garantie
30.1 Leverancier zal zich er naar beste vermogen voor inspannen eventuele
materiaal-en fabricagefouten in de apparatuur, alsmede in onderdelen die door
leverancier in het kader van garantie of onderhoud zijn geleverd, binnen
redelijke termijn kosteloos te herstellen indien deze binnen een periode van
drie maanden na aflevering gedetailleerd omschreven bij leverancier zijn
gemeld. Indien herstel naar het redelijk oordeel van leverancier niet mogelijk
is, herstel te lang gaat duren of als aan herstel onevenredig hoge kosten zijn
verbonden, is leverancier gerechtigd de apparatuur kosteloos te vervangen door
andere, soortgelijke maar niet noodzakelijkerwijs identieke, apparatuur.
Dataconversie die noodzakelijk is als gevolg van herstel of vervanging valt
buiten de garantie. Alle vervangen onderdelen worden eigendom van leverancier.
De garantieverplichting vervalt indien de materiaal-of fabricagefouten geheel
of gedeeltelijk het gevolg zijn van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig
gebruik, van buiten komende oorzaken zoals brand-of waterschade, of indien
cliënt zonder toestemming van leverancier wijzigingen in de apparatuur of in de
onderdelen die door leverancier in het kader van garantie of onderhoud zijn
geleverd, aanbrengt of doet aanbrengen. Leverancier zal een zodanige
toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.
30.2 Werkzaamheden en kosten van herstel buiten het kader van deze garantie
zullen door leverancier in rekening worden gebracht conform zijn gebruikelijke
tarieven.
30.3 Leverancier heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die na
afloop van de in artikel 30.1 bedoelde garantieperiode zijn gemeld, tenzij
tussen partijen een onderhoudsovereenkomst is afgesloten welke een zodanige
plicht tot herstel omvat.
31. Apparatuur van
toeleverancier
31.1 Indien en voor zover leverancier apparatuur van derden aan cliënt
levert, zullen, mits dat door leverancier schriftelijk aan cliënt is
meegedeeld, voor wat betreft die apparatuur de voorwaarden van die derden van
toepassing zijn, met terzijdestelling van de daarvan afwijkende bepalingen in
deze voorwaarden. Cliënt aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze
voorwaarden liggen voor cliënt ter inzage bij leverancier en leverancier zal
deze aan cliënt kosteloos op zijn verzoek toezenden. Indien en voor zover de
bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen cliënt en leverancier
om welke reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten
toepassing worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden
onverkort.
ONDERHOUD VAN APPARATUUR
De in dit hoofdstuk “Onderhoud van apparatuur” vermelde bepalingen zijn, naast
de Algemene Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien
leverancier en cliënt een overeenkomst voor onderhoud van apparatuur hebben
gesloten.
32. Duur van de
onderhoudsverplichting
32.1 De overeenkomst voor onderhoud van apparatuur wordt aangegaan voor de
tussen partijen overeengekomen duur, bij gebreke waarvan een duur van één jaar
geldt.
32.2 De duur van de overeenkomst wordt telkenmale stilzwijgend voor de
oorspronkelijke periode verlengd, tenzij cliënt of leverancier de overeenkomst
schriftelijk beëindigt met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden
voor het einde van de betreffende periode.
33. Onderhoud
33.1 De inhoud en omvang van de door leverancier te leveren onderhoudsdiensten
en de eventueel bijbehorende serviceniveaus zullen in een schriftelijke
overeenkomst tussen partijen worden vastgelegd. Bij gebreke daarvan is
leverancier verplicht zich ervoor in te spannen naar beste vermogen storingen
die naar behoren door cliënt bij leverancier zijn gemeld, binnen een redelijke
termijn te verhelpen. Onder ‘storing’ wordt in dit hoofdstuk verstaan het niet
of niet zonder onderbreking voldoen aan de door leverancier schriftelijk
uitdrukkelijk kenbaar gemaakte specificaties van de apparatuur. Van een storing
is alleen sprake indien cliënt deze kan aantonen en deze kan worden
gereproduceerd.
33.2 Het onderhoud wordt verricht tijdens de bij leverancier geldende werkdagen
en werkuren.
33.3 Leverancier behoudt zich onder meer het recht voor om zijn
onderhoudsverplichtingen op te schorten voor de tijd dat zich op de plaats van
de opstelling van de apparatuur omstandigheden voordoen die, naar het oordeel
van leverancier, risico’s ten aanzien van de veiligheid of gezondheid van
medewerkers van leverancier met zich meebrengen.
33.4 Leverancier draagt zorg voor het actueel houden van zijn expertise omtrent
de apparatuur. Leverancier zal alle relevante gegevens omtrent de aan de
apparatuur verrichte werkzaamheden registreren en vastleggen in zijn
administratie. Leverancier zal cliënt op eerste verzoek inzage verschaffen in
de aldus vastgelegde gegevens.
33.5 Vervanging van onderdelen geschiedt indien dit naar het oordeel van
leverancier noodzakelijk is om storingen te herstellen of te voorkomen. De
vervangen onderdelen worden c.q. blijven eigendom van leverancier.
34. Onderhouds-en
gebruiksvoorwaarden
34.1 Cliënt zal, onmiddellijk na het optreden van een storing aan de
apparatuur, leverancier daarvan in kennis stellen door middel van een door een
ter zake kundige medewerker van cliënt opgestelde gedetailleerde omschrijving
van de storing. Cliënt is gehouden het personeel van leverancier of door
leverancier aangewezen derden toegang te verschaffen tot de plaats van de
apparatuur, alle overige noodzakelijke medewerking te verlenen en de apparatuur
aan leverancier ten behoeve van de onderhoudswerkzaamheden ter beschikking te
stellen.
34.2 Op verzoek van leverancier zal een ter zake kundige werknemer van cliënt
voor raadpleging bij onderhoudswerkzaamheden aanwezig zijn. Cliënt heeft het
recht bij alle ten behoeve van cliënt uit te voeren werkzaamheden aanwezig te
zijn.
34.3 Cliënt is bevoegd niet door leverancier geleverde apparatuur en systemen
op de aan client verkochte apparatuur aan te sluiten en daarop niet door
leverancier geleverde programmatuur te installeren. De kosten van het
onderzoeken en verhelpen van storingen die voortvloeien uit het aansluiten van
niet door leverancier geleverde apparatuur of uit het installeren van niet door
leverancier geleverde programmatuur, zijn voor rekening van cliënt.
34.4 Indien het naar het oordeel van leverancier voor het onderhoud van de
apparatuur nodig is dat de verbindingen van de apparatuur met andere systemen
of apparatuur worden getest, zal cliënt deze andere systemen of apparatuur
alsmede de desbetreffende testprocedures en informatiedragers ter beschikking
van leverancier stellen.
34.5 Bij onderhoudswerkzaamheden benodigd testmateriaal dat niet tot de normale
outillage van leverancier behoort, dient door cliënt ter beschikking te worden
gesteld. 34.6 Cliënt draagt zorg voor de technische, ruimtelijke en
telecommunicatievoorzieningen die nodig zijn om de apparatuur te laten
functioneren. Het onderhoud strekt zich uitdrukkelijk niet over voornoemde
voorzieningen en aansluitingen uit.
34.7 Cliënt draagt het risico van verlies, diefstal of beschadiging van de
apparatuur gedurende de periode dat leverancier deze onder zich heeft voor de
onderhoudswerkzaamheden. Het wordt aan cliënt overgelaten dit risico te
verzekeren. Alvorens de apparatuur aan leverancier voor onderhoud aan te bieden
draagt cliënt er zorg voor dat van alle in de apparatuur vastgelegde
programmatuur en data een deugdelijke en volledige reservekopie is gemaakt.
34.8 Leverancier aanvaardt geen onderhoudsverplichtingen voor apparatuur die
niet in Nederland is opgesteld, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders
overeengekomen.
34.9 Bij gebreke van een overeengekomen factureringsschema zijn alle bedragen
die betrekking hebben op onderhoud van apparatuur bij aanvang van de
onderhoudsperiode verschuldigd.
35. Uitsluitingen
35.1 Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van storingen die
voortvloeien uit onoordeelkundig gebruik van de apparatuur of van buiten
komende oorzaken, zoals gebreken in communicatielijnen of in
spanningsvoorziening, of koppelingen met c.q. gebruikmaking van apparatuur,
programmatuur of materialen welke niet onder de overeenkomst vallen, behoren
niet tot de verplichtingen van leverancier op grond van de overeenkomst, en
zullen cliënt apart in rekening worden gebracht tegen de gebruikelijke
tarieven.
35.2 In de onderhoudsprijs zijn niet begrepen:
• het
vervangen van verbruiksartikelen zoals onder andere magnetische opslagmedia, en
inktlinten;
• de
vervangingskosten van onderdelen alsmede onderhoudsdiensten voor het herstel
van storingen die geheel of gedeeltelijk zijn veroorzaakt door pogingen tot
herstel door anderen dan leverancier;
• werkzaamheden
ten behoeve van gedeeltelijke of algehele revisie der apparatuur;
• modificaties
aan apparatuur;
• verplaatsing,
verhuizing, herinstallatie van apparatuur of werkzaamheden ten gevolge hiervan.
Voor meer informatie:
FENIT
Pompmolen 10a
Postbus 401
3440 AK Woerden
Telefoon: 0348-493838 -Telefax: 0348-482444
www.fenit.nl